Skip to main content

Podstawy pracy nad dialogami

note

Autor: Filipus Magnus

Od czego zacz膮膰?

No przede wszystkim potrzebujesz programu, w kt贸rym b臋dziesz m贸g艂 obrabia膰 d藕wi臋k, jednocze艣nie maj膮c wgl膮d do obrazu. Je艣li masz ju偶 sw贸j ulubiony program do monta偶u wideo, kt贸ry oferuje podstawowe narz臋dzia do obr贸bki audio, np. Da Vinci Resolve, Adobe Premiere, Sony Vegas itd. to mo偶esz na spokojnie dzia艂a膰 w nim. Je艣li gardzisz p贸艂艣rodkami, warto zaopatrzy膰 si臋 w DAW czyli program przeznaczony stricte do obr贸bki audio. C贸偶, w tym wypadku masz mo偶liwo艣膰 u偶ycia czego艣 wi臋cej ni偶 podstawowe narz臋dzia, a mianowicie mo偶esz do艂o偶y膰 wtyczki VST, kt贸re nie zawsze s膮 w pe艂ni wspierane przez edytory wideo, a dzi臋ki kt贸rym mo偶esz uzyska膰 ciekawszy efekt, ale o tym innym razem.

Ca艂y proces przedstawi臋 na przyk艂adzie programu Reaper (jeden z DAW-贸w), bo sam go u偶ywam przy obr贸bce audio (je艣li zdecydowa艂e艣 si臋 na repera to tu masz link jak w艂膮czy膰 w nim wy艣wietlanie obrazu).

Odpali艂em program i co dalej

Teraz na jedn膮 艣cie偶k臋 wrzucasz oryginalny projekt i tworzysz osobne 艣cie偶ki dla ka偶dej postaci. Oryginalny projekt zapewnia podgl膮d wideo i mo偶liwo艣膰 por贸wnywania twojej wersji z oryginaln膮. Przycisk M wycisza oryginaln膮 艣cie偶k臋, a S pozwala s艂ucha膰 tylko jej.

co艣 takiego

Teraz czas 偶eby艣 wrzuci艂 nagrania aktor贸w i ustawi艂 je pod "k艂apy", czyli 偶eby艣my us艂yszeli posta膰 dok艂adnie wtedy, gdy rusza ona "k艂apami".

Gdy to ju偶 mamy gotowe, warto na ucho wyr贸wna膰 g艂o艣no艣膰 aktor贸w. W p贸藕niejszym etapie warto b臋dzie sugerowa膰 si臋 programowym pomiarem g艂o艣no艣ci.

pomiar g艂o艣no艣ci

Jednak偶e teraz si臋 nim nie sugeruj, tylko wyr贸wnaj r臋cznie na czuja. Co prawda ten krok mo偶na w wielu przypadkach pomin膮膰, jednak to dzia艂anie bardziej ci pomo偶e ni偶 zaszkodzi ;)

To co dalej?

Bardzo mo偶liwe, 偶e w twojej g艂owie pojawi艂a si臋 odpowied藕 o tre艣ci "odszum to, tak jak w audacity". C贸偶, to rozwi膮zanie stosuje si臋 w ekstremalnych przypadkach, gdy szum w nagraniu autora jest bardzo dokuczliwy. W wi臋kszo艣ci przypadk贸w wystarczy efekt bramki szum贸w, nazywany gate lub noise gate. Ten efekt ma za zadanie wycisza膰 d藕wi臋ki, kt贸re s膮 ciszej ni偶 wskazany przez nas poziom. Musimy ustawi膰 bramk臋 tak, by tworzy艂a cisz臋 w momentach, gdy aktor nic nie m贸wi, ale 偶eby r贸wnie偶 nie zjada艂a fragment贸w jego wypowiedzi i ko艅c贸wek s艂贸w.

bramka

To ju偶 wszystkie brudy wyczyszczone

Niestety nie. Warto pozby膰 si臋 jeszcze d藕wi臋k贸w mieszcz膮cych si臋 w cz臋stotliwo艣ciach, kt贸rych 偶aden cz艂owiek nie jest w stanie z siebie wydoby膰. Do tego u偶yjemy filtru g贸rnoprzepustowego nazywanego highpass filter. Je艣li przyjrzysz si臋 reaperowej bramce to zauwa偶ysz, 偶e posiada ona co艣 takiego. Dobra, to jak tego u偶y膰? W prawie ka偶dym przypadku bezpieczn膮 warto艣ci膮 jest 100Hz, jest niewielka szansa na to, 偶e kt贸rykolwiek z aktor贸w wyda z siebie ni偶szy d藕wi臋k. Je艣li tw贸j program nie posiada takiego filtra, mo偶esz sobie poradzi膰 za pomoc膮 korektora graficznego nazywanego equalizer. Tak jak na ilustracji ni偶ej, 艣ciszasz d藕wi臋ki poni偶ej 100Hz.

equalizer

Za pomoc膮 equalizera mo偶emy pozby膰 si臋 te偶 innych brud贸w, ale to temat na inny poradnik. I je艣li musisz odszumi膰 nagranie, to r贸b to po equalizacji, lepszego momentu nie ma.

Czas na r贸wna艅sko g艂o艣no艣ci

Z pewno艣ci膮 rzuci艂o ci si臋 na uszy, 偶e nagrania aktor贸w w jednym momencie s膮 ciche, a w innym g艂o艣niejsze. Zmusza to s艂uchacza do 偶onglowania suwakiem g艂o艣no艣ci. Aby rozwi膮za膰 ten problem musimy zmniejszy膰 zakres dynamiki d藕wi臋ku, czyli r贸偶nicy mi臋dzy najcichszym a najg艂o艣niejszym d藕wi臋kiem. TYLKO PAMI臉TAJ BY NIE PRZEGI膭膯 PA艁Y W DRUG膭 STRON臉, BO TO TE呕 B臉DZIE NIEPRZYJEMNE W ODS艁UCHU (m贸wi臋 to jako osoba, kt贸ra lubi mocn膮 kompresj臋).

Czym to si臋 robi? Kompresorem. To narz臋dzie b臋dzie wymaga艂o od ciebie zabawy dwoma warto艣ciami: threshold, czyli poziomem od kt贸rego kompresor zacznie dzia艂a膰, oraz ratio czyli si艂膮 kompresji. W uproszczeniu sygna艂y g艂o艣niejsze ni偶 wyznaczony przez nas threshold b臋d膮 艣ciszane.

kompresor

Czy co艣 jeszcze si臋 robi?

Je艣li sytuacja tego wymaga, czyli chcemy podkre艣li膰 w jakim pomieszczeniu znajduj膮 si臋 bohaterowie, lub zaznaczy膰 偶e dana kwestia jest wypowiadana w my艣lach, wtedy stosujemy pog艂os, nazywany r贸wnie偶 reverb. Je艣li tak jak ja korzystasz z reapera, to olej domy艣ln膮 wtyczk臋 i 艣ci膮gnij np. orilriver.

Zach臋cam do wnikliwej zabawy suwaczkami, jednak偶e na pocz膮tek najwa偶niejsze s膮 room size czyli rozmiar pomieszczenia (LOL), decay time czyli czas pog艂osu i wet czyli g艂o艣no艣膰 pog艂osu.

pog艂os

Podsumowuj膮c

To ju偶 wszystko, liczba narz臋dzi wydaje si臋 niewielka, ale zaufaj mi, czeka ci臋 jeszcze sporo pracy, zanim nauczysz ich si臋 dobrze u偶ywa膰 i naprawd臋 zrozumiesz jak dzia艂aj膮. Mi艂ej zabawy z podk艂adaniem dialog贸w ;)